România în centrul unui scandal internațional pe tema exportului de ovine vii
În portul Midia, nava Lady Maria, sub pavilion tanzanian, își așteaptă pasagerii: mii de oi care sunt îmbarcate cu destinația Libia. În ciuda atenționărilor primite din partea autorităților de la Bruxelles, România continuă să exporte oi în plină vară. Un responsabil al operatorului portuar din portul Midia dă asigurări că toate condițiile de la bord sunt „asemănătoare unui hotel de 5 stele”. În realitate, însă, problema pare să fie „câte oi vor pieri în timpul acestei călătorii”, declară Gabriel Păun, de la asociația Animals International.
Prin denunțarea „suferințelor induse” ovinelor îmbarcate la bordul „navelor morții”, care pleacă în număr de o sută pe an din portul Midia, Gabriel Păun evocă anumite situații în care mii de ovine au murit de sete sau din cauza căldurii insuportabile din timpul călătoriei. Comisarul european care se ocupă de Sănătatea și Securitatea alimentară, Vytenis Andriukaitis, a tras la rândul lui un semnal de alarmă: în numele sănătății animalelor, a somat încă din luna iulie autoritățile de la București să oprească transportul a 70.000 ovine către Golful Persic, din cauza temperaturilor extreme.
Bruxelles a cerut un audit cu privire la practicile țării noastre, pe care a amenințat-o cu o procedură de infracțiune în cazul în care sunt constatate „violările sistematice” ale legislației europene referitoare la sănătatea animalelor. Ministrul agriculturii, Petre Daea, a dat asigurări că „România respectă litera legii”. Controalele făcute de autoritățile române se opresc însă la momentul îmbarcării animalelor, în timp ce regulamentul european din 2005 cere controale și în timpul călătoriei.
Al treilea crescător de ovine din cele 28 State membre ale Uniunii Europene, după Regatul Unit și Spania, România se află printre primii exportatori de ovine. În ultimii doi ani, România e exportat două milioane de ovine, mai ales către Iordania, Libia și Liban. Încasările s-au situat în jurul sumei de 430 milioane de euro în anul 2017, potrivit datelor oferite de Comtrade de la Națiunile Unite. Piața este în plină expansiune: în luna februarie, autoritățile de la București a încheiat un nou acord pentru vânzarea a 200.000 ovine în țările din Golful Persic, Bucureștiul sperând să vândă peste două milioane de capete pe an, și asta doar pe piața din Emirate. Această veste este una foarte bună pentru crescătorii români, care regretă că românii nu sunt mari consumatori de carne de oaie.
„În România, vindem doar înainte de Paști, iar în restul anului exportăm, în special către Iordania și Golf”, a declarat către AFP Florin Dragomir, un oier din zona Sibiului, binecunoscută pentru calitatea cărnii și a produselor lactate. Potrivit aceluiași Dragomir, proprietar a 1.500 oi, prețul animalului viu este de cca. 2 euro/kg. „Nu avem de ales, căci suntem la cheremul intermediarilor”, spune crescătorul care s-a arătat mirat de recentele neliniști provocate de transportul ovinelor pe timpul verii. „Întotdeauna a fost cald în Golful Persic. Cu siguranță că am deranjat vreo țară care este interesată de această piață”.
La rândul său, Agrozoomed, unul dintre cei mai mari crescători de oi din România, care exportă între 70.000 și 100.000 oi pe an, face aceeași remarcă: „cineva a avut un interes să pornească acest scandal. Am văzut condițiile din nave și sunt foarte bune”, a declarat către AFP o sursă care dorește să păstreze anonimatul.
Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine și Porcine, Acebop, recunoaște că se impun unele schimbări, pentru că „animalele suferă”. „Am redactat un proiect de lege care prevede înghețarea transportului animalelor atunci când temperaturile depășesc 30 °C, precum și prezența obligatorie a unui medic veterinar la bord”, spune Mary Pană, Președintele Acebop. „Este o urgență, declară ea, căci, în cazul unor sancțiuni din partea Uniunii Europene, nu autoritățile vor fi penalizate, ci crescătorii”. Australia a înăsprit anul trecut reglementările transportului de animale pe cale maritimă, după publicarea unor imagini îngrozitoare în anul 2017 de la bordul navelor cu destinațiile Qatar, Kuweit și Oman plecat din porturile australiene.
Fara comentarii
Sorry, the comment form is closed at this time.