Transportul maritim de marfă suferă din cauza unei perturbări globale
Transportul maritim este o economie masivă care a crescut odată cu globalizarea. Rutele au fost create pentru a scurta timpul de călătorie a navelor și pentru a transporta mărfurile mai rapid între țări. Dar în ultimii 2 ani, această organizație a fost zguduită de crize geopolitice și de schimbările climatice globale. Canalul Panama, Marea Neagră și Marea Roșie sunt martorii provocării majore cu care se confruntă astăzi transportul maritim de marfă: dezorganizarea acestuia.
În mod normal, 36 de nave trec prin Canalul Panama în fiecare zi. În decembrie 2023, această cifră a scăzut la 22 de nave a căror dimensiune a fost calibrată pentru a trece prin ecluzele canalului. Fenomenul El Niño afectează regiunea aflată într-o secetă severă, scăzând nivelul apei. Este cu aproape 2 metri sub normal, limitând capacitatea de transport a navelor admise pe canal. De obicei, navele care doresc să ocolească Canalul Panama sunt redirecționate prin Canalul Suez și Marea Roșie pentru a ajunge la destinațiile asiatice. Acest lucru este imposibil astăzi, având în vedere situația din această regiune a lumii.
Canalul Suez, poarta de intrare sau de ieșire din Marea Roșie, reprezintă 15% din comerțul mondial. De la tensiunile din toamna trecută din Orientul Mijlociu, traficul a scăzut cu 60%. Navele occidentale sunt atacate de rebelii din Yemen ca răzbunare pentru conflictul israeliano-palestinian. Fluxurile maritime trebuie apoi să ocolească Africa pe la Capul Bunei Speranțe pentru a evita această zonă, cu prețul a 10 zile suplimentare de navigare.
Conflictele geopolitice au perturbat și traficul maritim în Marea Neagră. În ultimii doi ani, ruta cerealelor dintre Ucraina și Marea Mediterană a fost blocată parțial sau complet timp de 8 luni. ONU și Turcia au înființat un coridor pentru cereale, dar controlul dublu la intrarea și ieșirea din Bosfor a dus la cozi interminabile. Dacă acum traficul este mai fluid datorită faptului că marina militară rusă este reținută în Crimeea de atacurile ucrainene, rămâne faptul că primele de asigurare au crescut. Călătoria dintre Novorossiysk și Alexandria valora 17,80 USD/t în ajunul conflictului, comparativ cu 30 USD/t astăzi.
Indicele Baltic Dry (BDI) este una dintre referințele pentru monitorizarea tendințelor internaționale de transport de marfă. Acesta ia în considerare 23 de rute care transportă cărbune, minereu de fier, cereale și alte mărfuri uscate în vrac. Ultimul vârf al BDI datează din perioada Covid din 2021, în perioada dezorganizării lanțurilor de aprovizionare din cauza izolărilor. În ciuda unei relaxări, nivelurile actuale rămân ridicate în fața riscurilor geopolitice și climatice actuale. Urmărit pe scară largă, BDI este un adevărat barometru al sănătății economice globale.
Fara comentarii
Sorry, the comment form is closed at this time.