Sus

O jumătate de secol de referință pentru combinele Claas Dominator

Agroind Cauaceu SA / Articole  / O jumătate de secol de referință pentru combinele Claas Dominator

O jumătate de secol de referință pentru combinele Claas Dominator

Combina de recoltat Dominator și-a adus o contribuție majoră la succesul mărcii și chiar a propulsat-o pe poziția numărul unu în rândul constructorilor de mașini agricole, poziție pe care Claas nu a mai pierdut-o de atunci. Numele Dominator își sărbătorește cea de-a 50-a aniversare iar povestea ei nu s-a încheiat deoarece, deși mașina nu mai este fabricată în Europa, ea continuă să existe pe piețele din India și China.

Producătorul german se mândrește cu longevitatea lui Dominator, singura mașină care a cunoscut o perioadă atât de lungă pe piață. Exact acum 50 de ani, în 1971, marca a lansat mașina sa de recoltat, care va revoluționa lumea combinelor de recoltat din punct de vedere tehnologic. Gama a început cu Dominator 80 pentru clasa cu 5 scuturători, urmată un an mai târziu de Dominator 100 pentru clasa cu 6 scuturători. Toba de batozare cu o lățime de 1,32 m a modelului Dominator 80 (1,58 m în cazul Dominator 100) a constituit baza pentru o nouă dimensiune a performanțelor. Dominator 80 a fost echipat inițial cu un motor diesel cu 6 cilindri cu o putere de 105 CP. O particularitate: motorul era amplasat direct în spatele cabinei, abia apoi urma buncărul de boabe. Astfel, traseul dintre motor și toba de batozare ca unitate cu cel mai mare consum de energie era menținut cât mai scurt posibil. Pentru Dominator 80 era disponibilă opțional o transmisie hidrostatică. Aceasta era o noutate pentru construcția de combine de recoltat, până atunci fiind încă utilizat în mod uzual un variator infinit variabil pentru curelele trapezoidale.

Pe lângă îmbunătățirile minore anuale, la intervale mai mari de timp erau aduse îmbunătățiri și adăugiri semnificative pentru întreaga gamă de modele. Acestea erau marcate prin modificarea ultimei cifre a seriei modelului: în 1975 a început seria 5, în 1979 a apărut seria 6, iar în 1982 a fost introdusă pe piață seria 8. Gama de modele Dominator s-a menținut pe piață pentru o perioadă foarte lungă. Timp de mulți ani, acesta era cel mai vândut model de combine de recoltat din Europa. Motivele pentru aceste vânzări au fost versatilitatea, performanțele, fiabilitatea și confortul de operare ridicat.

În 1981, Claas a prezentat Cylinder-System (CS) în cadrul gamei Dominator 116 CS. Acest utilaj opera în continuare cu o tobă de batozare (cu o lățime de 1,58 m). În spatele tobei erau amplasați 8 cilindri de separare cu segmente de separare corespunzătoare. Contrabătătorul avea sarcina de a separa cât mai multe boabe de paie. Paiele erau preluate de cilindrii de separare și transportate către capota pentru paie. Folosind acest tip de transport a fost obținut un flux uniform de material recoltat. Din stratul subțire de paie, boabele puteau fi separate foarte eficient. Atât distanța dintre segmentele de separare, cât și turația cilindrilor de separare puteau fi reglate în funcție de materialul recoltat. Pentru o distincție mai bună între utilajele cu scuturători și Cylinder-System, utilajele CS au început să fie numite din 1986 drept Commandor. Sistemul cu costuri ridicate de producție nu a reușit să se impună pe piață, chiar dacă în 1990 a fost stabilit un record mondial de recoltare, cu 358 de tone de grâu recoltate în 8 ore de către un utilaj Claas Commandor. Combinele de recoltat cu sistem CS au fost produse de Claas până în 1995.

Până în anii 1990, mașina i-a oferit constructorului posibilitatea de a realiza cele mai mari vânzări de combine, astfel că marca a devenit nr. 1 pe piața de combine de recoltat în Europa, poziție pe care a păstrat-o ulterior. După căderea Zidului Berlinului, combinele de recoltat invadează piața din Europa de Est. Pentru a satisface nevoia tot mai mare de performanță, Claas lansează gama Dominator 208 Mega. Elementul distinctiv al noilor modele era sistemul de treierat MEGA. Acesta consta în sistemul clasic de treierat CLAAS, completat cu un accelerator cu propriul contrabătător de pre-separare. Toba de accelerare din amonte egaliza fluxul de material recoltat și asigura o funcționare mai silențioasă a utilajului în condiții schimbătoare. Cu ajutorul contrabătătorului, boabele desprinse care puteau fi batozate cu ușurință erau deja separate înainte de a ajunge la toba de batozare. Sistemul de treierat MEGA a îmbunătățit modul de funcționare a sistemului de treierat și a redus solicitarea scuturătorilor din spate. Cu ajutorul sistemului MEGA, se putea obține o creștere a randamentului de până la 30%.

În unele regiuni din Africa, numele Dominator devine chiar sinonim cu combinele de recoltat, indiferent de culoare. Mașinile sunt apreciate nu numai pentru potențialul lor de performanță, ci și mai ales pentru longevitate și arhitectura simplă care facilitează accesibilitatea pentru lucrările de întreținere. Producția a încetat azi, dar numele rezistă pentru că cei de la Claas continuă să fabrice mașina în India, în scopul de a alimenta rețeaua locală cu Dominator 40 Terra Trac. Din anul 2019, uzina chineză din Gaomi produce Dominator 370, o mașină hibrid, pentru piața locală și pentru export.

Fara comentarii

Sorry, the comment form is closed at this time.